Over crisis, de vespa, marketing en een schone man

De wereldoorlogen brachten innovatie. Een crisis verplicht om een tandje bij te steken. Veel nieuwe uitvindingen komen voort uit een nood.

(Hopelijk zal deze crisis er ook voor zorgen. Binnen enkele jaren kunnen we aan onze kleinkinderen vertellen dat die CORONA ondanks alles heel veel innovatie met zich meebracht. En dat zal zo zijn want iets meer dan een jaar later kunnen we er toch al een aantal opsommen.)

Dat tussen haakjes want ik wijk af. Ik wil terug naar de Tweede Wereldoorlog en Italië.

Onlangs plaatste ik deze quote van Godfried Bomans: ‘De scooter raakt de Italianen in hun hart. Hij is het symbool van wat hen ’t liefst is, snelheid, dynamiek, wendbaarheid en viriel lawaai’.

uit Mijmeringen bij een bord spaghetti – Bomans

Als reactie kreeg ik een filmptip, ‘Enrico Piaggio: Vespa’. Nu op Netflix. Ik sla goeie tips zelden in de wind.

Crisis

Na de Tweede Wereldoorlog lag de vliegtuigenfabriek van de familie Piaggio plat. Gebombardeerd.

Er was armoede onder de bevolking en de eigenaar moest dringend op zoek naar iets nieuw, iets innovatiefs.

Vespa

Na lang zoeken werd het een kleine scooter

  • geschikt als vervoer naar het werk
  • geschikt voor de smalle Italiaanse straten
  • geschikt voor het heuvelachtige land
  • geschikt voor vlugge verplaatsingen
  • geschikt voor mannen en vrouwen
  • geschikt om ook iets mee te vervoeren
  • betaalbaar.

Je kan in de film bijna in het hoofd van Enrico Piaggio kruipen. Uit het puin van de fabriek, uit de step die hij zag, uit het gesukkel van vrouwen met rokken, uit toevallig vervoer werd de vespa geboren. Bomans koppelt de scooters aan ‘viriel lawaai’. De naam VESPA komt net van het zachte geluid dat het voertuig produceert, als een wesp (VESPA).

Marketing

Over crisis, de vespa, marketing en een schone vent http://www.luc-raak.be

En dan stonden de groene scootertjes daar. En masse. Te koop. Veel interesse. Geen of weinig klanten. Stakingen (natuurlijk).

Te duur na de oorlog. Te innovatief. Hij riep geen of te weinig ‘gevoel’ op.

Het grote marketingwerk MOEST beginnen. Niet via social media of tv maar via de geschreven pers (een liefdesverhaal). Uiteindelijk werd de VESPA gebruikt in de Amerikaanse film ‘Roman Holiday’ (1953). Dat laatste zorgde ervoor dat mensen zich gingen identificeren met  Gregory Peck en Audrey Hepburn. Nu waren de Italianen wel bereid om hun laatste lire te besteden aan het VESPA-gevoel.

Film

Dit moet een hoogstaande, intellectuele film zijn, hoor ik je denken. Eigenlijk niet. Het is een luchtige romantische film. Heel mooie mensen, een crisis (na de oorlog) nog een crisis (stakingen) nog een crisis (in de liefde), nog een crises (overspel), nog … en een gelukkig einde.

Voor mij lijkt het wel de samenvatting van mijn cursus marketing. De VESPA is een goed product. Maar zonder juiste marketing was het een flop geweest. De VESPA is het nationaal symbool van Italië geworden via een innovatieve denker, een durver die het gelukkige toeval – een film in Rome – ziet en benut als reclame. Hij creëerde het VESPAgevoel. Iedereen kent wel iemand die dat gevoel nog steeds heeft.

Schone mensen

Enrico Piaggio, hoofdrolspeler en uitvinder van de VESPA wordt in de film voorgesteld als een schone mens van binnen en van buiten. Voor de liefhebbers van schone mannen in de Italiaanse films wil ik er bij vertellen dat de hoofdrolspeler Alessio Boni geen onbekende is. Hij is de superknappe broer die veel te vroeg door het raam sprong in de familiekroniek ‘La Meglio Gioventù’. Je weet wel, hij liet een vriendin en een kind na en er werd nog vaak over gesproken. Op het einde kwam hij nog even in beeld. Een impulsieve dood, een zeer spijtig voorval vond ik het. Het greep mij echt naar de keel. Bijna te zwaar om te schrijven als scenarist. Erger dan de vele tegenspoed die Italië kende tussen 1966 en 2003. En dat was wel wat.

Een aanrader

Ik lees tussen de commentaren dat de film niet veel om het lijf heeft. Voor mij dus wel en op meerdere terreinen. Het romantische sausje, de Italiaanse flair, de schoonheid, de prachtige taal zorgden voor een heerlijke vooravond op een druilerige hoogdag. En ik heb weer een prachtig verhaal over wat goeie content en marketing is. Ik heb genoten. Nu jij nog. Laat je het weten?

4 gedachten over “Over crisis, de vespa, marketing en een schone man

  1. Inderdaad, weer een mooi stukje tekst.
    En de film heb ik ondertussen in “mijn lijst” staan… voor op een volgend voetbal tv avondje hier, dan nestel ik me bij die film.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie